The Looks of Carkani

WHERE FASHION MEETS BUSINESS

Kategori: Fashion Inspo

I get a lot of questions about how and when to apply to the Fashion Merchandising Management programme at FIT. Since I care about all of you dreamers out there who want to challenge yourselves by making reality of these dreams I will in this post answer all the questions I´ve gotten recently. Being from Sweden I only know how the application process looks like when applying from there, therefore this post will mainly help all of you living in Sweden. For that reason I will write the following tips in Swedish.
 
Allt börjar med en tanke. Jag får ofta en hel del frågor kring hur ansökningsprocessen till programmet Fashion Merchandising Management (FMM) på FIT ser ut. Eftersom jag märker att många undrar samma sak tänkte jag att ett inlägg kring detta kan vara till hjälp för många av er drömmare där ute som vill göra verklighet av era drömmar. Ok, let´s roll!  
 
Hur ser Fashion Merchandising Management programmet ut? 
 
FIT är en prestigefull skola och när jag väl flyttade hit slog det mig på riktigt hur pass gott rykte de egentligen har. Skolsystemet i USA skiljer sig markant från den hemma i Sverige, min upplevelse av utbildningssystemet är dock helt relaterat till just utbildningen jag studerar och kan därför skilja sig från andra utbildningar på andra skolor i staden. Självaste FMM programmet på FIT fokuserar mycket på business aspekterna av modebranschen, därför är det viktigt att man är intresserad av den typen av frågor innan man ger sig in på denna utbildning. De flesta som går FMM programmet på FIT börjar med att studera en Associates Degree på två år, sedan fortsätter de till en Bachelors Degree och slutligen till en Masters Degree. I mitt fall har det dock inte varit aktuellt att varken studera till en Bachelors Degree eller Masters Degree på skolan. Det finns ett undantag som gör att utbildningen FMM Associates Degree förkortas från två år till ett år. Undantaget är om man minst har en kandidatexamen (Bachelors Degree) i bagaget, det leder automatiskt till att denna tvååriga utbildning blir en intensiv utbildning på ett år istället. Sannolikheten att komma in på utbildningen blir givetvis högre om man därtill har tidigare arbetsrelaterat erfarenhet av modebranschen. Med andra ord, ju mer relevant erfarenhet man har desto större är chanserna att komma in på programmet. Här kan jag illustrera ett exempel. Själv har jag en Masterexamen som verksamhetsutvecklare/socionom och jag har även jobbat som bland annat modell och stylist i ett antal år. Mina tidigare erfarenheter gjorde alltså att jag automatiskt hamnade i den ettåriga versionen, vilket också var mitt mål. 
 
Hur ser ansökningsprocessen ut?
 
I ärlighetens namn är hela ansökningsprocessen väldigt lång och utdragen, man måste planera allt åtminstone ett år i förväg för att vara på den säkra sidan. Många gånger går det inte som man önskar sig bland annat på grund av det byråkratiska pappersarbetet man måste gå igenom innan, under och efter det att man har kommit in på programmet. Men precis som med allt annat här i livet ska man ha tålamod och inte låta sig påverkas negativt. Framgångsreceptet ligger i att försöka ta ett steg i taget, ha en positiv inställning och finna glädje i sina delmål. Jag lovar att det är mödan värt i slutändan! Det finns olika kriterier beroende på vilken utbildning man söker till på FIT. Ett av kriterierna för att ansöka till FMM på FIT är att skicka in ett personligt brev där man skriver om sina tidigare erfarenheter både inom och utanför modebranschen. I USA ingår det i kulturen att vara stolt över sina framgångar och det man faktiskt åstadkommit, därför är det viktigt att man tänker på hur mottagaren av det personliga brevet tolkar det man har att säga. Det bästa tipset jag kan ge här är att vara ärlig och stoltsera om dina erfarenheter och upplevelser, berätta hur dessa utvecklat och utmanat dig men tala aldrig osanning. Följande hemsida hjälpte mig obeskrivligt mycket under min ansökningsprocess, kika gärna på den du också. Jag kom på en massa andra grejer längst vägen som jag fyllde denna lista med men detta var en bra mall och ett bra utgångsläge: http://sofienyc.com/2010/august/utkast-aug-11-2010.html
 
Hur ser arbetsmöjligheterna ut efter utbildningen? 
 
Baserat på min erfarenhet kan jag generellt säga att jag tycker att FIT är en skola med relativt bra kurser och goda samarbeten med näringslivet inom modebranschen. Eftersom skolan har ett gott rykte inom modevärlden (och utanför den) är många potentiella arbetsgivare i staden väldigt mottagliga för praktikanter och dylikt, detta gör att man kan bygga upp ovärderliga kontakter och nätverk som kan vara aktuella för eventuella jobb i framtiden. Sverige har ett gott rykte världen över, dels på grund av vår goda arbetskultur och dels på grund av att vi behärskar det engelska språket så väl som vi gör. Utländska arbetsgivare blir därför generellt väldigt intresserade av oss svenskar. Efter utbildningen finns det olika sätt att ansöka om att få jobba i USA, man får en introduktionsföreläsning kring dessa möjligheter när man påbörjar sin utbildning på FIT. Jag vet att all typ av utlandserfarenhet är ovärderligt hos arbetsgivare världen över, om man efter sin utbildning bestämmer sig för att flytta hem till Sverige är man väldigt attraktiv även på den svenska arbetsmarknaden. Det är en win-win situation från alla håll!
 
Det finns så himla många olika vägar att välja, men det är viktigt att man väljer det man tror att man själv kommer att dra mest nytta av. För min del var det viktigt att följa min magkänsla och min dröm, därför blev New York det självklara valet i slutändan även om jag hade en plan B, C och D i bakfickan. Jag hoppas att du hittar det du söker efter, kom ihåg att det inte är målet som räknas utan att det är vägen dit som är en rolig och oförglömlig resa. Du lär nå målet ändå. 
 
Lycka till! 
 

KOMMENTARER:

  • Labush säger:
    2014-03-10 | 23:22:12

    Po e mire je bre... this is awesome... vet ku jom un ktu si inspirim :P lol



    Svar: Haha thank you! Obviously, in a later post ;)
    Carkani

  • Lule säger:
    2014-03-11 | 19:10:59
    Bloggadress: http://carkni.blogg.se

    😘👌

Kommentera inlägget här: